Kāpēc benzīna automobiļiem ir daļiņu filtrs?
Sākot ar 2018. gada septembri, Euro 6c Eiropas emisijas standarti , kas samazina benzīna automobiļiem atļauto cieto PM10 daļiņu emisijas par desmit reizēm, tiek attiecināti uz visām no jauna reģistrētajām automašīnām. Šie standarti ceļ gaismā benzīna dzinēju daļiņu filtru. Benzīna dzinēju daļiņu filtrs tiek saukts par GPF (Gasoline Particulate Filter)
Tieša iesmidzināšanas sistēma benzīna dzinējiem ir iemesls emisijas standartu izmaiņām. No vienas puses, tā nodrošina lielāku jaudu ar mazāku degvielas patēriņu, no otras puses, tā vairāk piesārņo apkārtējo vidi. Tiešās iesmidzināšanas tehnoloģijā degvielas saspiešana degšanas kamerās notiek ļoti augstā spiedienā. Tas ietekmē apkārtējā vidē izdalīto daļiņu daudzumu - daudzums 1000 reizes lielāks nekā dīzeļdzinējiem, saskaņā ar neatkarīgās Eiropas asociācijas “Transport & Environment pētījumiem.
Daļiņu filtra uzstādīšana ir labākais risinājums, lai izpildītu arvien stingrākus piesārņojuma novēršanas noteikumus, tāpēc daudzi ražotāji iet tieši šo ceļu. Pirmais automobilis, kas aprīkots ar GPF, ir Peugeot 308 , kas tāpat kā jebkura automašīna, kas izmanto tiešo degvielas iesmidzināšanas tehnoloģiju un kurai ir nepieciešams GPF, varēs samazināt daļiņu emisijas līdz pat 75%.
Kopumā PSA grupa (Peugeot, Citroen, DS un Opel) kopš 2018. gada janvāra ir atjauninājusi 1.2 L 4 cilindru turbo un 1.6 L 3 cilindru dzinējus, aprīkojot tos ar GPF.
Kā darbojas GPF?
PSA grupa skaidro benzīna daļiņu filtra darbību, norādot, ka, atšķirībā no tradicionālajiem dīzeļdegvielas daļiņu filtriem, GPF priekšrocība ir tā, ka filtra pašattīrīšanās notiek nepārtraukti, nevis tikai tad, kad tas ir aizsērējis. Šis rezultāts tika panākts, nomainot dzinēju, katalizatoru un sistēmu, kas kontrolē gaisa/ gāzu maisījumu, bet galvenokārt - operējot ar materiāliem. Atšķirībā no dīzeļdegvielas keramikas filtra, kas izgatavots no silīcija karbīda, GPF ražošanā izmanto kordierītu, kas ir izturīgs pret siltumu, un, reaģējot uz kvēpu daļiņām, izraisa filtra pašattīrīšanos, kas ir nepārtraukta un pašregulēta.
Neatkarīgi no
tā, ka kordierīts pašlaik tiek izmantots arī DPF, ir jāatceras, ka, saskaņā
ar ražotāju prognozēm DPF un FAP dīzeļdegvielas daļiņu filtriem bija jānodrošina
efektīvu pašregulācijas procesu, bet realitāte ir ļoti atšķirīga: vairums automašīnām
netiek sasniegti ātruma un nobraukuma parametri, kas nepieciešami, lai sāktos
reģenerācijas process. Tāpēc autovadītāji ir spiesti nomainīt daļiņu
filtru, vai paļauties uz SIA “DPFSolutions EP” kvēpu filtru tīrīšanas
pakalpojumiem.